Nie zapominajmy o cukrach

0
198
views

Dobra dieta to taka, która dostarcza organizmowi niezbędnych składników odżywczych potrzebnych do funkcjonowania. Trzeba zatem pamiętać, aby w produktach, które spożywamy znajdowały się składniki, które są nam niepodważalnie potrzebne, a takim składnikiem jest właśnie cukier.

Znaczenie glukozy dla naszego organizmu

Rola glukozy w funkcjonowaniu organizmu ma znaczenie fundamentalne, gdyż to właśnie glukoza jest paliwem do funkcjonowania całego organizmu. Źródłem glukozy nie zawsze muszą być węglowodany, cukier ten może pochodzić także z tłuszczy oraz białka.

Współczesne diety są bardzo różnorodne i złożone, lecz ich zadanie zawsze jest to samo. Musimy jeść, aby w funkcjonować, dlatego dobra dieta dostarczać będzie wszystkich składników odżywczych, nie powodując przy tym negatywnych skutków w postaci odkładania się nadmiaru tłuszczu lub jego niedoboru. Obecnie znalezienie produktów, które zawierają cukry proste jest bardzo dużo. Cukry te można znaleźć w słodyczach, owocach, warzywach, produktach mlecznych. Jednak ich źródło obecności jest zawsze inne, gdyż w wielu produktach (słodyczach, makaronach, jogurtach itp) ilość cukru jest z reguły dużo wyższa niż nam potrzebna, ponadto produkty te bardzo rzadko posiadają dodatkowe walory odżywcze w postaci witamin.

Warto zatem dostarczać naszemu organizmowi niezbędnych składników odżywczych, witamin oraz cukrów w postaci spożywanych owoców czy warzyw. Nieocenione mogą okazać się koktajle owocowo warzywne, o których pisaliśmy jakiś czas temu. Pamiętajmy, że nawet soki, które kupujemy w sklepie mogą zawierać dodatkowe porcje nie koniecznie zdrowych cukrów w postaci syropów (kukurydzianego, glukozo-fruktozowego,słodowego, maltozowego, klonowego), sztucznych słodzików (aspartam, ksylitol, acesulfam K) lub słodzików pozyskiwanych naturalnie. Szczególnie obecność sztucznych słodzików powinna zwrócić naszą uwagę, gdyż niektóre z nich mają bardzo wątpliwą reputację, a znajdują zastosowanie wielu napojach gazowanych.

Dlaczego nie można rezygnować ze spożywania cukru

Cukry są niezbędne w funkcjonowaniu naszego organizmu. Nadmiar cukru może prowadzić do otyłości, a także różnych chorób metabolicznych czy układu krążenia. Z kolei brak spożywania cukrów również w długim czasie może okazać się bardzo niekorzystny. Cukry uczestniczą w procesie metabolizmu białek oraz tłuszczy. Niedobór cukrów powoduje, że składniki te nie są w całości spalane i odkładane są jako związki ketonowe, co z kolei prowadzi do zakwaszania organizmu.

Dlatego najlepszym rozwiązaniem jest zrezygnowanie ze sztucznych źródeł cukru kosztem owoców i warzyw, które w wielu wypadkach mają właściwości odkwaszające, a także zawierają niezbędne do naszego funkcjonowania witaminy, błonnik i inne pozytywne składniki.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here