Wyjątkowe walory ogórków kiszonych

0
191
views

Kilka lat temu popularna stacja telewizyjna wypromowała teleturniej pod tytułem „Awantura o kasę„. Biorące udział w grze drużyny licytowały w finale tzw. czarną skrzynkę. W tajemniczej kasetce znajdowała się główna wygrana: samochód, pieniądze bądź też ogórek kiszony… O ile dwie pierwsze nagrody wprawiały graczy w zachwyt, to popularna zagryzka, wylicytowana za kilka tysięcy złotych, okazywała się rozczarowaniem. Po kilku latach możemy otwarcie powiedzieć: drodzy Panowie, telewizja zadbała o wasze zdrowie!

Kiszenie jest jedną z metod konserwacji żywności. Podczas całego procesu dochodzi do fermentacji mlekowej. Specjalne bakterie rozkładają cukry na kwas mlekowy. Pobocznymi produktami kiszenia są niewielkie ilości alkoholu i kwasu octowego, które dodatkowo podnoszą walory smakowe popularnych kiszonek. Aby ułatwić proces fermentacji i pozbyć się niepotrzebnych bakterii gnilnych, dodaje się do słoików chrzan, czosnek, koper oraz stosunkowo niewielką ilość soli.

Efektem kiszenia ogórka gruntowego jest wspaniała przekąska o charakterystycznym kwaśnym posmaku. Możemy zjadać je solo, dodawać do sałatek lub przygotować wyśmienitą zupę. Stanowią jeden z kluczowych składników bożonarodzeniowej sałatki warzywnej. Kiszony ogórek w towarzystwie kromki chleba ze smalcem to preferowana szczególnie przez Panów staropolska przystawka. W okresie zimowym są doskonałą alternatywą dla bezsmakowych, sprowadzanych z odległych krajów, pomidorów, sałaty czy papryki.

Nie tylko smak kiszonek, ale także właściwości przemawiają na ich korzyść. Zawierają kwas mlekowy, naturalny probiotyk, który wzmacnia odporność i chroni przez chorobami. Substancja reguluje florę bakteryjną w jelitach. Jest to szczególnie istotne, ponieważ komórki tego narządu odnawiają się co kilka dni. Do tego procesu potrzebują zarówno składników płynących z pożywienia, jak i substancji produkowanych przez dobre bakterie. Zdrowe jelita to nie tylko wysoka odporność organizmu, ale także prawidłowe trawienie pokarmów i brak zaparć.

Poddane fermentacji ogórki zawierają także dużo większą ilość witaminy C niż te zjadane w sezonie na świeżo. Dzieje się tak, ponieważ nasz organizm nie jest w stanie przyswoić tego związku w postaci związanej. Bakterie mlekowe przetwarzają ją do takiej formy, którą jesteśmy w stanie wchłonąć . Regularnie spożywany kwas askorbinowy zmniejsza ryzyko przeziębienia, zapobiega chorobom układu krążenia i prawdopodobnie chroni przed nowotworami. Produktem powstałym w skutek działania bakterii mlekowych jest także aminokwas tryptofan. Substancja nie jest samodzielnie wytwarzana przez ludzki organizm, dlatego też tak istotne jest dostarczanie jej w diecie. Tryptofan wpływa na prawidłowe działanie układu nerwowego, zmniejsza nadpobudliwość i bierze udział w biosyntezie witaminy PP. Ponadto pełni istotną funkcję w wytwarzaniu serotoniny- hormonu szczęścia.

Kiszone ogórki mają tyle samo zwolenników co przeciwników. Jeśli nawet nie jesteśmy fanami kwaskowatego, lekko cierpkiego posmaku, nie usuwajmy ich z naszego jadłospisu. Korzyści płynące z regularnego spożywania kiszonek są nieocenione. Pamiętajmy jednak, że najlepsze produkty to te które sami przygotujemy. Sklepowy kwaszony ogórek to nie błąd ortograficzny. Kwaszenie, czyli wcześniejsze zalanie octem, przyspiesza proces fermentacji. Choć nie jest to dozwolony zabieg i właściwie nieszkodliwy dla człowieka, zawsze lepiej wybrać domowe przetwory niże te prosto od producenta nastawionego na zysk.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here