Pozytywne właściwości oliwy z oliwek

0
193
views

Tłuszcze są bardzo ważnym składnikiem pokarmowym, dostarczają energii, wpływają na gospodarkę hormonalną, a także są nośnikiem smaku. Mimo to na rynku produktów spożywczych coraz więcej można spotkać produktów w wersji nisko tłuszczowej lub 0%. Czy są zdrowe i czy warto je dodawać do naszej codziennej diety?

Wersje niskotłusczowe produktów należy brać pod lupę, dlaczego? Najczęściej są to odpowiedniki klasycznych jogurtów, majonezów, czekolad, margaryn, mleka czy serów. Obecnie bardzo popularne jest kupno produktów ekologicznych, czyli zdrowych, jednak czy tak jest naprawdę? Warto sprawdzić etykietę danego produktu, ponieważ najczęściej zamiast tłuszczu zawierają dodatek węglowodanów w postaci syropów glukozowo-fruktozowych, które nie dość, że nie są zdrowe to jeszcze powodują, że spożywamy podobną ilość kalorii. Pamiętajmy zwrócić na to uwagę.

Pozytywne właściwości tłuszczów

Tłuszcze wcale nie są tak złe jak się powszechnie wydaje i powtarza, należy jednak pilnować się, aby w diecie faktycznie nie było ich za dużo. Podkreślamy, ze tłuszcze poza dostarczaniem naszemu organizmowi niezbędnej energii, oraz byciem nośnikiem smaku odpowiadają także za szybsze odczuwanie sytości i długość tego odczucia. Z czego to wynika? Przede wszystkim z faktu, że tłuszcze przyczyniają się do późniejszego opróżniania żołądka, a zatem uwalniania hormonów głodu, a także spowalniają przechodzenie treści jelitowej. Oczywiście nie każdy odczuje to jednakowo, gdyż ważne są predyspozycje genetyczne oraz zależy to od rodzaju tłuszczu.

Zatem jaki rodzaj tłuszczu ma tu znaczenie?

Badania naukowe stwierdziły, że tłuszcze o średniej długości łańcucha mają silniejszy wpływ na odczuwanie sytości niż tłuszcze o długich łańcuchach. W tym celu porównywano działanie smalcu, masła, rzepaku oraz oliwy z oliwek, które dodawano do popularnego jogurtu 0%. W ten sposób udało się stwierdzić, że najbardziej sycącym dodatkiem okazała się oliwa z oliwek (najprawdopodobniej w wyniku najwyższego stężenia serotoniny). Innym argumentem przemawiającym za oliwą z oliwek są związki aromatyczne, które zawiera a więc hexanal i E2-hexanal. Ich działanie polega na zmniejszeniu ilości pobieranej glukozy przez wątrobę, co w konsekwencji wpływa na późniejsze odczuwanie łaknienia i dłuższe odczuwanie sytości. Najlepsza jakościowo w tym względzie okazała się oliwa pochodząca z Włoch.

Warto zatem dodawać tłuszcze do potraw, co pozwala nam mieć bezpośrednią kontrolę nad jakością spożywanego pokarmu oraz jego wartości odżywczych. Sama oliwa z oliwek jest bardzo zdrowa i powszechnie jest znany wpływ oliwy na układ krwionośny organizmu.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here