Kwas foliowy (witamina B9) – dlaczego jest tak potrzebny?

0
307
views

Kwas foliowy jest jedną z tych witamin, które posiadają kluczowy wpływ na funkcjonowanie i rozwój naszego organizmu. Bierze udział w przemianach aminokwasów oraz syntezie kwasów nukleinowych, które regulują wzrost i funkcjonowaniu komórek, z których składa się nasz organizm. Znaczenie kwasu foliowego jest zatem znaczące.

Fundamentalny wpływ jaki ma kwas foliowy w procesie rozwoju i funkcjonowania naszych komórek powoduje, że witamina ta jest niezbędna każdej osobie i to w każdym okresie życia. O tym jak ważne jest przyjmowanie kwasu foliowego wiedzą kobiety w ciąży, gdyż w tym czasie płód intensywnie się rozwija, a zapotrzebowanie na witaminę jest ogromne. Nie można dopuścić do ryzyka niedoboru, gdyż może to skutkować powstaniem poważnych wad rozwojowych u dziecka, szczególnie w układzie nerwowym.

Kwas foliowy poprzez wpływ na rozwój i różnicowanie się nowych komórek bierze bezpośredni wpływ procesie krwiotwórczym. Niedobór witaminy w naszym organizmie może prowadzić do powstania groźnej anemii, która skutkuje ogólnym osłabieniem, zawrotami głowy czy problemami ze skupieniem i koncentracją. Różne badania wskazuję ponadto, że braki witaminy mogą mieć duże znaczenie w podatności na choroby układu krążenia oraz rozwój groźnych nowotworów.

Jak zatem dostarczać naszemu organizmowi witaminę B9?

Przede wszystkim liczy się właściwa dieta, a zatem spożywanie odpowiednich pokarmów. Zapotrzebowanie na kwas foliowy wzrasta wraz z wiekiem, u osób dorosłych jest to 0,2 mg/dzień niezależnie od płci. Naturalnymi źródłami kwasu foliowego są warzywa ciemnozielone np. szpinak, brokuły czy fasola. Zawarty jest również w owocach – cytrynach, bananach czy melonach. Warto sięgnąć także po jaja, sery żółte, orzechy czy pieczywo pełnoziarniste. Spożywanie tych pokarmów w naszej diecie w zupełności pokryje zapotrzebowanie naszego organizmu.

Kwas foliowy może być również suplementowany, lecz najlepiej jest spożywać go ze źródeł naturalnych. Bardzo ważne jest, aby dostarczać niezbędną ilość witaminy w okresie I trymestru ciąży.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here