Jod – pierwiastek zdrowia

0
367
views

Problem niedoboru jodu jest jednym z najważniejszych problemów zdrowotnych. Według WHO aż 35% światowej populacji spożywa za mało jodu. Pierwiastek ten ma właściwości antybakteryjne, antywirusowe oraz przeciwgrzybiczne, a także odpowiada bezpośrednio za prawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu.

Jod i jego funkcja w naszym organizmie

Jod odpowiada przede wszystkim za prawidłową pracę tarczycy. Tarczyca zaś produkuje hormony tyroksynę (T4) i trójjodotyroninę (T3), które biorą udział w niemalże wszystkich procesach jakie zachodzą w naszym organizmie. Jod zatem ma pośredni wpływ na pracę układu nerwowego, krwionośnego, mięśniowego, a także prawidłową przemianę materii i rozwój naszego organizmu.

Najważniejszą rolę w regulacji wzrostu i metabolizmu naszego organizmu odgrywa hormon T3. Jego działanie jest szybkie i krótkotrwałe, T3 wnika do jądra komórkowego gdzie bezpośrednio oddziałuje na ekspresję wielu genów związanych z syntezą i metabolizmem białek, cholesterolu, węglowodanów. Hormony tarczycy powodują aktywację lipogenezy (tworzenie) w wątrobie i lipolizy (rozkład) w tkance tłuszczowej, co zwiększa w konsekwencji stężenie kwasów tłuszczowych we krwi, dostarczając jednocześnie substratów do produkcji ATP – podstawowego źródła energii dla wszystkich komórek ciała. Zwiększone stężenie hormonów tarczycy powoduje bowiem zintensyfikowanie metabolizmu, podniesienie temperatury ciała, zwiększeniu ulega także zużycie tlenu. Zaburzenia stężeń hormonów tarczycy we krwi powoduje rozchwianie delikatnej równowagi między procesami tworzenia i rozkładu substancji odżywczych organizmu, co prowadzić może do problemów z masą ciała, termoregulacją, czynnością przewodu pokarmowego, ogólnym nastrojem (zmęczenie, pobudzenie) czy zaburzeń czynności serca. Całość za http://dietoporady.pl/jod-wazny-element-prawidlowego-metabolizmu/

Niezwykle ważne są również skutki niedoboru jodu w diecie, które bezpośrednio powodują zahamowanie produkcji wspomnianych hormonów. Skutkuje to wysłaniem przez informacji do mózgu o zbyt niskim stężeniu hormonów T4 i T3, w ten sposób mózg uwalnia inny hormon TSH, który ma za zadanie zmobilizować tarczycę do większego wysiłku. Długotrwałe trwanie takiego stanu prowadzi do niedoczynności tarczycy, jej rozrostu i powstania wola endemicznego. Aby zapobiec jego powstaniu wystarczy spożywać wystarczającą ilość jodu.

Ile spożywać jodu?

Zapotrzebowanie na jod zmienia się wraz z wiekiem. Dzieci w okresie od urodzenia do około 10 lat potrzebują od 40 do 100 mikrogramów jodu. Natomiast osoby starsze oraz dorośli do 140-160 mikrogramów jodu. Wyjątkiem są kobiety w ciąży, te potrzebują do 170-180 mikrogramów jodu.

Jak dostarczać jod do naszego organizmu? Głównym źródłem jodu jest sól, dodatkowo wzbogacana o ten pierwiastek, czyli tzw. sól jodowa. Jedna z uwagi na zawartość choloru tylko niewielka jego część jest przyswajana przez nasz organizm. Dlatego warto zadbać o inne źródła jodu, czyli ryby morskie, owoce morza, a także szparagi, fasola, sałata, cebula, truskawki czy ziemniaki. Można również pić wodę mineralną, która również jest bogata w ten pierwiastek.

Pamiętajmy zatem, aby nasza dieta była bogata w ten pierwiastek, który odgrywa ogromną rolę w funkcjonowaniu naszego organizmu. Brak jodu może powodować wspomnianą nadczynność tarczycy oraz dawać inne objawy np. osłabienie, senność, problemy z metabolizmem, obniżoną odporność czy podatność na stres.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here