Jabłko i jego prozdrowotne właściwości

0
223
views
Jabłko w diecie

One apple a day, keeps the doctor away, to angielskie powiedzenie w wolnym tłumaczeniu na język polski brzmi : jedno jabłko dziennie i lekarz nie potrzebny. Prozdrowotne właściwości tego owocu były znane już w starożytności. Współcześnie lekarze i dietetycy przekonują, że owoce i warzywa są podstawą każdej zbilansowanej diety. Słuchając rad specjalistów ograniczmy ilość egzotycznych bananów, pomarańczy czy mandarynek na rzecz dobrze nam znanych i pysznych polskich jabłek.

Jabłko onegdaj, czyli trochę historii

Według mitologii greckiej pierwszą jabłoń miała stworzyć bogini Gaja, a złote owoce z tego drzewa były źródłem piękna i nieśmiertelności. W rzeczywistości jabłka są doskonałym źródłem przeciwutleniaczy, odgrywających kluczową rolę w walce z wolnymi rodnikami uważanymi za głównych sprawców starzenia się ludzkiego organizmu. Wśród antyoksydantów występujących głównie w skórce można wymienić witaminę A oraz kwas askorbinowy. Dietetycy podkreślają, że poza odmładzającymi właściwościami niosą one także inne prozdrowotne korzyści. Pierwsza z substancji odpowiada za dobry wzrok, a także chroni przed chorobami układu oddechowego. Kwas askorbinowy, czyli popularna witamina C, wzmacnia układ odpornościowy, zwiększa wchłanianie żelaza i poprawia pracę układu krążenia.

Cudowne właściwości jabłek

Dietetycy przekonują, że regularne jedzenie jabłek wpływa korzystnie na figurę. 100 gram owocu dostarcza organizmowi ok. 52 kalorii i ok. 2,5 grama błonnika. Średniej wielkości owoc dostarcza nam 17 % dziennego zapotrzebowania na tę substancję. Błonnik daje poczucie sytości, normalizuje procesy trawienia, zapobiega zaparciom. Ponadto składnik ten przywraca równowagę flory bakteryjnej jelit, a także pomaga w usuwaniu z organizmu zalegających toksyn. Ponadto owoce jabłoni są źródłem wielu mikro i makroelementów. Występujący w nich magnez wspomaga prawidłową pracę układu nerwowego, zmniejsza nadpobudliwość i działa uspokajająco. Potas reguluje gospodarkę wodną, kontroluje pracę nerek i właściwe ciśnienie krwi. Weganom oraz osobom z nietolerancją laktozy dietetycy polecają jabłka w celu uzupełniania diety w wapń. W 100 gramach owocu jest go ok. 6mg przy czym dzienne spożycie powinno wynosić 100mg.

Dziś dietetycy zachęcają do spożywania przynajmniej dwóch jabłek dziennie. Warto iść za radami specjalistów chociażby dlatego, że Polska jest jednym z głównych producentów jabłek na świecie. Oznacza to, że wybierając właśnie te owoce dbamy zarówno o nasze zdrowie , jak i o rodzimy handel. W sklepach dostępne są rozmaite odmiany, dzięki czemu każdy z nas może wybrać coś dla siebie. Jabłka mogą być zarówno doskonałą przekąską między posiłkami, składnikiem surówek i deserów, a także dodatkiem do głównych dań. Doskonale nadają się na przetwory, soki i smoothie. Biorąc pod uwagę ich wspaniałe właściwości chciało by się rzec: Jedź jabłka będziesz wielki.

Zdjęcie pixabay.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here