Cynk i jego znaczenie dla naszego organizmu

0
284
views

Cynk jest jednym z najważniejszych mikroelementów potrzebnych naszemu organizmowi. Ma ogromny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu poprzez udział w regulowaniu metabolizmu węglowodanów, tłuszczy, odpowiada także za aktywność wielu enzymów. Warto zadbać o to, aby w naszej diecie nie brakowało pokarmów bogatych w cynk.

Jak dostarczać naszemu organizmowi cynk?

Cynk występuje w wielu produktach spożywczych, dlatego dodanie go do naszej diety nie powinno być trudne. Występuje między innymi w pestkach dyni, kakao, kaszy gryczanej, migdałach, płatkach owsianych, fasoli czy zielonym groszku. Najwięcej cynku zawierają ostrygi, podobnie jak wątróbka cielęca. Najlepiej pierwiastek ten wchłania się z produktów odzwierzęcych. Cynk bardzo często występuje także jako jeden ze składników preparatów wielowitaminowych, dlatego może być także suplementowany.

Dlaczego cynk jest tak ważny?

Znaczenie cynku jest kluczowe w prawidłowym funkcjonowaniu komórek naszego ciała. Ma bezpośredni wpływ na aktywność wielu enzymów w naszym organizmie, również tych biorących udział w produkcji białek, czy metabolizmie węglowodanów i tłuszczy. Odpowiada także za prawidłowe funkcjonowanie układu hormonalnego, wpływa na pracę trzustki, odpowiada za odczuwanie przez nas smaku oraz zapachu, posiada właściwości odtruwające oraz jest przeciwutleniaczem. Posiada ogromny wpływ na odporność naszego organizmu, wspomaga leczenie chorób na podłożu bakteryjnym, grzybicznym i wirusowym. Korzystnie wpływa na stan skóry.

Pozytywne właściwości cynku są nie do przecenienia. Spożywanie tego pierwiastka jest niezwykle ważne dla kobiet w ciąży, osób w okresie dojrzewania, a także osób zmagających się z osteoporozą, cukrzycą, chorobami układu pokarmowego.

Czy brakuje mi cynku?

Niedobór cynku daje bardzo niejasne sygnały. Zazwyczaj objawia się obniżonym apetytem oraz osłabieniem odporności. W skrajnych przypadkach skutkuje biegunkami, utratą włosów, zaburzeniami widzenia czy gorszym gojeniu się ran. Zauważalna jest również większa łamliwość paznokci czy problemy z koncentracją i pamięcią. Jeśli zauważyliśmy, któryś z wymienionych objawów koniecznie sprawdźmy czy w swojej diecie dostarczamy naszemu organizmowi wszystkiego czego potrzebuje.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here