BrokuLove – brokułowe szaleństwo

0
203
views

Podobno owoce i warzywa swym kształtem przypominają narządy ciała za które odpowiadają. Jeśli jest tak w rzeczywistości to tytułowy brokuł powinien odpowiadać za prawidłową pracę mózgu, czerwone winogrona (kiść) dbać o serce, zaś banan …. Zostawiając zbędne szczegóły przyjrzyjmy się bliżej naszemu zielonemu bohaterowi aby poznać jego pochodzenie, właściwości i wartość odżywczą.

Brokuł jest rośliną jednoroczną, należącą do rodziny kapustowatych. Jego bliskimi krewnymi są kalafior, jarmuż, brukselka czy też popularna pekinka. Pochodzi z Basenu Morza Śródziemnego, a jego ojczyzną jest prawdopodobnie Cypr. Znany był już w Starożytnym Rzymie, gdzie uchodził za prawdziwy rarytas. Polacy zawdzięczają znajomość brokułu królowej Bonie. Pochodząca z Włoch żona króla Zygmunta Starego wprowadziła poza tym do naszego menu m. in. marchewkę, karczochy czy szpinak. Dziś największymi eksporterami warzywa są Stany Zjednoczone i Hiszpania, zaś liderem w dziedzinie konsumpcji pozostaje Wielka Brytania. Przeciętny Pan Smith spożywa około 5 kilogramów warzywa rocznie.

Powinniśmy pójść w ślady Brytyjczyków i zadbać o obecność brokułu w naszym domowym menu przede wszystkim z powodu jego wartości odżywczych. 100 gram warzywa zawiera około 3 gramy białka, 7 węglowodanów i śladowe ilości tłuszczów. Dodatkowo to zaledwie 30 kalorii stąd polecany jest wszystkim dbającym o linię. Jest świetnym źródłem mikroelementów takich jak żelazo, jod i selen. Znajdziemy w nim także całą gamę niezbędnych ludzkiemu organizmowi makroskładników m.in. wapń, fosfor, siarka, potas, magnez. Co więcej brokuł jest skarbnicą witaminy A, D, K, B6 i B12, zaś zawartość witaminy C jest tu większa niż w cytrusach.

Brokuły polecane są osobom odchudzającym się nie tylko ze względu na niską kaloryczność ale także na wysoką zawartość błonnika pokarmowego. Zapewnia on uczucie sytości na długo i dba o dobre bakterie jelitowe dzięki czemu jesteśmy lepiej odżywieni, nie mamy problemów trawiennych i poprawiamy swoją odporność. Jest zbawienny dla sportowców ponieważ jako źródło flawonoidu zwanego kaempferolem, pomocnego w leczeniu zapalenia stawów. Co więcej obecne w brokule witaminy A i K pomagają organizmowi wchłonąć witaminę D, co ma szczególne znaczenie zimą, gdy grożą nam niedobory tego cennego składnika.

O obecność brokułu w diecie powinny zadbać też osoby pracujące na co dzień przed monitorem komputera. Ze względu na zawartość karotenoidów poprawiają widzenie i chroni przed chorobami narządu wzroku. Ponadto cenne składniki odżywcze warzywa ustrzegą człowieka przed zawałem serca, obniżają ciśnienie krwi, walczą z wolnymi rodnikami. Na korzyść brokułów przemawia także fakt, że są po prostu smaczne. Można z nich przygotować rozmaite potrawy. Są podstawą zup, zapiekanek i surówek. W połączeniu z innymi warzywami można z nich przygotować wspaniałe koktajle i przepyszne sałatki. Choć nie potwierdziła się teza, że brokuł poprawia pracę mózgu, to jego pozostałe właściwości powinny nas przekonać, że częste spożycie zapewni nam zdrowie, smukłą talię i młodość na długie lata.

Zdjęcie w artykule: sk8geek via Foter.com / CC BY-SA

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here